On rekryjä ja sitten on rekryjä, jotka kotiuttavat huippuosaajat. Samat lainalaisuudet pätevät niin rekrytoinnissa, kuin myynnissäkin, sillä huippurekrytointiin, kuten huippumyyntiinkin, vaaditaan samoja asioita. Kummassakaan ei riitä aggressiivinen odottelu ilmoittelun jälkeen, vaan vaaditaan aktiivisuutta.
Voidaan ihan hyvin ajatella ja verrata, että perinteinen työpaikkailmoitus on kuin mainos sanomalehdessä. Se on vanhaa tekniikkaa ja siihen vastaavat ne, joilla on juuri sillä hetkellä tarve, mutta todelliset timantit jäävät edelleen piiloon.
Myynti muuttuu ja niin muuttuu myös rekrytointikin. Asiakas valitsee, milloin ja missä haluaa ostaa. Fiksu yritys ottaakin tämän huomioon ja palvelee siellä missä asiakaskin on. Monikanavaisesti.
Aika haastaa vanhat tavat
Tämän päivän rekrytoinnin trendi on ollut jo pitkään se, että parhaat paikat täytetään kulissien takana. Huippuosaajat kontaktoidaan ja rekrytoidaan suoraan, ilman pitkiä prosesseja. Työpaikkailmoituksia ei vaivauduta edes tekemään ja näkyvät työpaikkailmoitukset ovat jäävuoren huippu.
Mutta se ei vielä riitä, jos halutaan tavoitella huipputekijöitä.
Myynnin ammattilaisten rekrytointiin vaaditaan myynnin ammattilainen, joka ymmärtää modernin myyjän työskentelytapoja ja -kulttuuria. Työpaikan tarjoaminen on myyntitilanne ja -prosessi, siinä missä mikä tahansa muukin, jossa haetaan päätöstä. Meillä Myynnintuottajilla on pitkä kokemus myyntityöstä, joten me aika hyvin tiedämme, mistä puhumme.
Potentiaalinen asiakas ei odottele tarjouspyynnön jätettyään kovin kauaa. Ihan niin kuin ei odota huippumyyjäkään, jos prosessi on noin nälkävuoden mittainen. Siihen päälle vielä geneeriset vastaukset noreply@jotain – osoitteesta ja voit olla varma, että odottajien joukkoon ei jää yhtään huippumyyjää.
Eihän markkinoinnin automaationkaan enää pitäisi pyörähtää käyntiin, jos asiakas on ilmaissut kiinnostuksensa ostoon.
Ketterä rekrytointiprosessi lähtee turhan karsimisesta ja vanhojen, virttyneiden toimintatapojen muutoksesta. Sen sijaan, että annetaan ennalta tuntemattomien kandien lähestyä yritystä, fiksu ja moderni huippumyyjien rekrytointiprosessi tekeekin toisinpäin; lähestytään sopivaksi tiedettyjä kandeja itse.
Ensimmäisenä rekrytilanteessa oleva on yleensä myös voittaja. Samoin kuin myynnissäkin.
Moderni myyjän rekrytointiprosessi on win-win tilanne
Jokainen voi kuvitella, miltä tuntuu, kun osaaminen huomataan ja työtarjous ilmestyy nenän eteen. Harvoi sellaisesta ainakaan motivaatio laskee, kun ei ole pitkiä prosesseja, eikä väsyttävää vakuuttelua omasta osaamisestaan.
Jos taas halutaan miettiä lukujen valossa, tehokas rekrytointiprosessi vähentää virherekrytointien määrää ja potentiaalisten hakijoiden tippumista prosessista pois. Se on kallista, jos niin pääsee käymään.
Nopeampi rekrytointiprosessi myös lyhentää aikaa, joka joudutaan olemaan ilman myyntivoimaa.
Kun suutari pysyy lestissään ja myynnin ammattilainen rekrytoi myynnin ammattilaisia, tulos on yleensä jotain kaunista. Testaa vaikka!