• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Myynnintuottajat -logo, valko-oranssi

Myynnintuottajat

Myynnin on aika astua esiin

  • Etusivu
  • Palvelut
    • LinkedIn-valmennus
    • MYYNTIVALMENNUS
  • REKRYTOINTI
  • Blogi
  • Ota yhteyttä

elokuu 5, 2020 by Anni Hirvonen

Myyntityö: Unelmien työsuhde vaatii pientä amorin apua

  • "Unelmien työsuhde vaatii pientä amorin apua", merimaisema

Jokainen meistä solmii elämänsä varrella erilaisia suhteita, jotka määrittävät eri elämän osa-alueitamme. Perhesuhteet, ystävyyssuhteet ja parisuhteet määräävät paljon sitä osaa elämästämme, jota kutsumme ”yksityiseksi”, mutta tärkeää roolia näyttelevät myös työsuhteet. Kun kyseessä on innostunut myyjä ja onnistunut myyntityö, onkin tärkeää miettiä myös sitä, miksi emme panostaisi uuteen työsuhteeseen samoin, kuin esim. uuteen parisuhteeseen?

Työssään viihtyvä työntekijä on mittausten mukaan onnellisempi ja sitä kautta myös tehokkaampi. Siksi rekrytointiprosessissa onkin ensiarvoisen tärkeää pitää huoli siitä, että oikeat työnantajat kohtaavat heille sopivan työntekijän kanssa. Se millaisia arvoja, odotuksia ja toiveita työnantajalla on, on yhtä tärkeää kuin se, millaisia ne ovat työnhakijalla.

Miksi haluamme ymmärtää työnantajaa:

On itsestään selvää, että on tärkeää ymmärtää positiota, joka yritykseen on auennut. Mitä myyntityö vaatii, mitä se sisältää ja millaista koulutus -tai kokemustaustaa siinä menestyminen edellyttää. Käytännön asiat kuten palkkaus, sijainti, etätyön mahdollisuus sekä esim. vaatimukset kielitaidon suhteen ovat määrittävät selkeät reunaehdot, joiden sisälle rakennetaan työsuhteen kokonaisuus.

Niiden lisäksi on tärkeää ymmärtää millainen yrityskulttuuri työpaikalla vallitsee, millaisia arvoja heillä on ja miten ne näkyvät arjessa, millaiset henkilöt työssä yleensä menestyvät sekä mitä yrityksellä on tarjota myyjälle. Näiden pehmeämpien arvojen, toiveiden ja odotusten kautta myös työnhakija pääsee paremmin perille siitä, onko yritys sellainen, jossa itse mielellään työskentelisi.

Miksi haluamme ymmärtää työnhakijaa:

”Kandien” kanssa haluamme luonnollisesti olla perillä heidän koulutus -ja osaamistaustastaan, mutta ennen kaikkea siitä, millaista muuta osaamista, arvoja, toiveita, odotuksia ja tavoitteita heillä on. Jotta kandidaatin osaaminen ja motivaatio pääsee todellisuudessa saavuttamaan oman potentiaalinsa, vaatii se ympäristön, jossa työnantajan ja työntekijän ajatusmaailmat kohtaavat.

Aivan kuten työnantajankin kanssa keskustellessamme, haluamme myös kandien kohdalla ymmärtää millaisessa yrityksessä he haluaisivat työskennellä, millaisille asioille ja arvoille he antavat suurimman painoarvon ja millaisia tulevaisuuden haaveita heillä on.

Hyvässä parisuhteessa molemmat osapuolet pääsevät kasvamaan ja kehittymään; sama pätee myös onnistuneeseen työsuhteeseen. Ympäristö, jossa työntekijä pääsee kasvamaan ja kehittymään, haastamaan itseään ja tulee arvostetuksi, hyödyttää myös työnantajaa; tuo uutta perspektiiviä, osaamista sekä ennen kaikkea motivoituneen ja sitoutuneen työntekijän.

Tämän vuoksi rekrytointiprosessissa on tärkeää ymmärtää kolikon molempia puolia. Työmarkkinoilta löytyy myyjiä hyvin erilaisilla kokemustaustoilla, erikoisosaamisilla ja työskentelytyyleillä, jotka eivät välttämättä ole täydellinen pari mihin tahansa organisaatioon. Pelkällä CV :n tuijottelulla harvoin pääseekään kovin syvälle hakijan arvomaailmaan ja siihen, millaisessa organisaatiossa hän kokisi olevansa parhaimmillaan ja millainen myyntityö hänelle sopii.

Niinkin tuloskeskeisessä työssä kuin myynti, nousevat nämä asiat arvoon arvaamattomaan. Kokemuksemme mukaan hyville myyjille riittää loputtomasti kysyntää, jonka vuoksi niin työnantajat -kuin hakijatkin painivat toistensa löytämisen kanssa. Työnantajien voi olla vaikea erottautua työmarkkinoilla ja työnhakijat taas kamppailevat yrittäessään hahmottaa, millainen organisaatio tarjoaisi juuri heille parhaan mahdollisen kasvuympäristön.

Kun katsot omaa viikkoasi, kuinka ison osan siitä vietät normaalisti töissä? Ja kun suhteutat sen määrän muuhun aikaasi, eikö olekin erikoista mikäli työsuhteen merkitys tuntuisi pieneltä? Mikäli voit valita käytätkö päivästäsi 8 tuntia mieluummin:

  1. Työssä, joka tuntuu motivoivalta ja kuin ”sinulle tehdyltä”
  2.  Työssä, jossa päivät matelevat etkä malta odottaa viikonloppua

Kumman valitset?


Myynnintuottajat syntyi juuri siitä intohimosta, ettei kenenkään tarvitse tehdä töitä hampaitaan kiristellen. Oma intohimomme myyntiä ja työtämme kohtaan on myös ydinarvona työssämme; haluamme ymmärtää sekä työnantajaa, mutta myös työntekijää ja edesauttaa parhaiden mahdollisten työsuhteiden syntyä.

Mikäli sinulla on uudet haasteet etsinnän alla tai mietit, millainen työorganisaatio sinulle sopisi, ole rohkeasti yhteydessä rekrytointikonsultteihimme ja varaa itsellesi juttutuokio; Etsitään sinulle yhdessä sinun unelmiesi työsuhde!

Kategoriassa: Uncategorized

Previous Post

Ensisijainen sivupalkki

Lue vanhempia blogitekstejä

  • elokuu 2020
  • kesäkuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • helmikuu 2020
  • lokakuu 2019

Footer

Mikko Heiskanen

040-549 6227

mikko.heiskanen@myynnintuottajat.fi

Ota yhteyttä >>

· Copyright 2019 · Myynnintuottajat Group · Sollertis ·